АК1-3 Легкий Вертолет

Откуда
Рязань
Тут обсуждалось как распознать отказ СУ и автоматически уменьшить шаг НВ. Вот возникла идея а если напрямую использовать для этого обороты ротора. Сделать что то типа центробежного регулятора как в старых паровых машинах чтобы он в случае падения оборотов напрямую воздействовал на ручку общего шага и толкал ее на уменьшение шага. Ручка шаг-газ останется в руке пилота но на ней появится усилие вниз с и будет нарастать при падении оборотов а если на фрикционном стопоре то его надо пересилить. Сам механизм не обязательно располагать во втулке НВ он может быть скажем возле редуктора и приводится от вала НВ маленьким  легким зубчатым ремешком (там же нет больших моментов). 
Мне кажется будет уже поздно! ;)
Процесс слишком быстрый у центробежного регулятора то же есть запаздывание.
Да и еще, двигатель может чихать!
Не может ли начаться пульсация. типа помпажа на реактивных двигателях? :(
 

дима043

первым делом дельтапланы...
Откуда
Киров
Вот что интересно. У моделей вертолетов с ДВС (вес модели 4-7 кг) как правило нет проблемы с переходом на авторотацию и времени на это дается все те же 2-3 секунды.
Может конечно "виноваты" большие обороты ротора и сравнительно тяжелые лопасти но человек успевает среагировать без проблем.
 

alienamd

Я ВЕРТОЛЁТТ
Откуда
kdeya
Добавил ещё к фоткам доки , это новая с сылка



AK1-3_Specs_rev1_2.pdf
B8.pdf
Flight_Characteristics_AK1-3_en.pdf
SAFlyer-flight-test-2nd-visit.doc


                          http://depositfiles.com/files/ketgzoocr               4.5Mb
 

Leon CX

Будь просто - смог бы каждый...
интересный текст попал на глаза:

Aerokopter AK1-3

The Aerokopter Design Bureau at Poltava was founded on 14 December 1999. The AK1-3 two-seat light-weight helicopter flew first on
12 October 2001, and the Ukrainian APU-27 type certificate was awarded on 30 June 2006. The AK1-3 is powered by a 110 kW Subaru
EJ-25 automobile engine which is non-type certified (the helicopter was certified together with the engine in the Ukraine). That
is why the AK1-3 is registered in the West as a 'factory-built kit helicopter'. The small chopper weighs only 390 kg, that allows
to transport it on a small trailer which simultaneously serves as a mobile landing strip for the helicopter. The price tag is some
$ 150,000, a bit cheaper than a Robinson R22. 27 AK1-3s had been built by autumn 2008.

AK1 built by KB Aerokopter at Poltava
       0000 ? GL-0478 ?     AK1-5     Aerokopter        f/f 12oct01   prototype; named "Sanka" after Alexander Zapishni, the first
                                                                      chief designer of Aerokopter who was killed in a motor
                                                                      hang-glider accident may00; used as GIA by the Kremenchug
                                                                      Flying College of the National Aviation University (KLK NAU)
       0001   no reg        AK1-3     Aerokopter        f/f   jul03   first series-production helicopter; used for trials; in green
                                                                      c/s, no titles; f/n PLV 01dec05
              F-WSAK        AK1-3     Aero Syst[ch232]mes     trf    2006   Aero Syst[ch232]mes SARL of Blois le Breuil; permit issued jan06
              F-PSAK        AK1-3     Aero Syst[ch232]mes     rgd 12jan07   t/t more than 1,000 hours by autumn 2008; canx 23dec08 as
                                                                      exported to Italy
              I-....        AK1-3     not known         no  reports   probably sold via the Italian Aerokopter distributor Egimotors
                                                                      SRL of Lissone
       0002 ? GL-0668       AK1-3     Aerokopter        PLV 09dec03   in turquoise c/s, no titles
              GL-0668       AK1-3     Ukrainian Police  PLV 28aug04   in turquoise c/s with 'Derzhavtoinspektsiya' (State Vehicle
                                                                      Inspection) titles and coat-of-arms; l/n PLV 24jun05
              LA-0668       AK1-3     Aerokopter        GML   jun06   in silver c/s, probably no titles
       0002   not known     AK1-3     not known         no  reports   
       0003   UR-GVV        AK1-3     Aerokopter        no  reports   damaged at Brechkovka (Poltava region) in 2005 on auto-rotation
                                                                      landing training during factory trials when touched down hard
                                                                      and the main rotor hit and destroyed the tailboom; repaired;
                                                                      canx 10sep08
       0004   not known     AK1-3     Aerokopter        ph. 18may06   reportedly owned by Ataman Andrei Drofa of Bila Tserkva; in
                                                                      black c/s, no titles; dbr 18may06 on a training flight at Bila
                                                                      Tserkva, officially the fuel line got constipated, the engine
                                                                      lost power and the helicopter crash-landed in a garden at 42
                                                                      Budyonny street, damaging a roof and a car, the instructor got
                                                                      slightly injured but the trainee (the owner) escaped without
                                                                      injuries, in reality but inofficially pilot error was the cause
                                                                      of the accident
       0005   UR-GLG        AK1-3     Aerokopter        PLV 06jun06   in red c/s, no titles; l/n ZTR 24may08; canx 10sep08
       0006   UR-AKIZ       AK1-3     Aerokopter        Zuk 24aug07   in silver c/s, no titles; force-landed into a pond near Kiev in
                                                                      2007 after the electronic engine control system had lead to a
                                                                      loss of power; l/n PLV 04oct07; severely damaged later in 2007
                                                                      when the engine failed in-flight because a roller in the gas
                                                                      distribution mechanism had not been exchanged after the water
                                                                      landing, the helicopter crash-landed on a steep slope near
                                                                      Shishaki (Dykanka district of the Poltava region) and suffered
                                                                      considerable damage, pilot injured
       0007   EW-261SL      AK1-3     Gomelkhimservis   no  reports   dbr 16oct07 on a training flight at Gomel when the engine
                                                                      failed at a height of 300 metres due to crew error and the
                                                                      helicopter crash-landed very hard, both crew injured
       0008   ZU-RNJ        AK1-3     Ariques Trust     rgd 11dec07   in yellow c/s, no titles; arrived at Cape Town 13dec07; f/n
                                                                      Ysterplaat 17sep08
       0009   ZU-RIT        AK1-3     Snykor CC         rgd 21dec07   arrived at Cape Town 13dec07
       0010   ZU-LAC        AK1-3     Chris Landman     rgd 12dec07   Chris Landman Beleggings (Pty); arrived at Cape Town 13dec07
       0011   ZU-RDN        AK1-3     Pearl Coral 1156  rgd 03jan08   arrived at Cape Town 13dec07
              ZU-RDN        AK1-3     J.L. Lawson       rgd 06aug08
       0012   F-PDAK        AK1-3     Didier Daigrement rgd 02jun08   Didier Daigrement of Blois le Breuil
       0013   not known     AK1-3
       0014   not known     AK1-3
       0015   ZU-ETU        AK1-3     Nkorho Bush Lodge rgd 12dec07   Nkorho Bush Lodge (Pty) Ltd.; arrived at Cape Town 13dec07; w/o
                                                                      30oct08 on a flight from Nelspruit to the Nkorho Bush Lodge
                                                                      when the engine began to lose power and the pilot carried out
                                                                      an auto-rotation landing in the Sabi-Sabi Nature Reserve
                                                                      (Mpumalanga) some 10 km from the lodge, the hot exhaust set the
                                                                      long grass on fire and strong winds fanned the flames resulting
                                                                      in the helicopter burning out, the pilot escaped unhurt
       0016   not known     AK1-3
       0017   not known     AK1-3
       0018   not known     AK1-3
       0019   not known     AK1-3
       0020   not known     AK1-3
       0021   not known     AK1-3
       0022   UR-GOL        AK1-3     Kremenchug Fl.Sch.toc 02oct08   Kremenchug Flying College of the National Aviation University
                                                                      (KLK NAU); severely damaged 29jan09 on a training flight at
                                                                      Kremenchug when the trainee tried to avoid a flock of birds
                                                                      at low altitude and speed but lost control, the helicopter
                                                                      banked to the right, crash-landed in this position and came to 
                                                                      rest on its right side, both crew slightly injured; repaired
       1001   C-GAKI        AK1-3     Weinrich Aviation mfd    2008   shipped jul08 and arrived at Edmonton (Alberta) oct08; rgd
                                                                      24apr09 to Weinrich Aviation Ltd. of Edmonton
        ---   UR-GVG        AK1-3     not known         PLV  2008 ?   in green c/s, no titles
        ---   UR-UMSR       AK1-3     not known         GML 26sep08   in silver c/s, no titles
        ---   UR-ZANN       AK1-3                       ph. 09may09   at Polova
        ---   4L-...        AK1-3     Tbilisi Avn. Inst.no  reports   assembled at Tbilaviamsheni in 2007 or 2008; dbr on its second
                                                                      test flight when landed so hard that the tailboom broke off and
                                                                      the helicopter came to rest on its side, both pilots injured
        ---   OK-...        AK1-3     not known         no  reports   
        ---   OO-...        AK1-3     Helivasion        ph.   jan07   in bordeaux red c/s, no titles; displayed during the Brussels
                                                                      Motor Show jan07; stored dismantled at Namur/Temploux airfield
                                                                      since then but was seen performing test flights at Namur at an
                                                                      unknown date
       
 

Leon CX

Будь просто - смог бы каждый...
---   RA-...        AK1-3     not known         no  reports   
        ---   UK-...        AK1-3     not known         no  reports   
        ---   UR-G..        AK1-3     Kremenchug Fl.Sch.toc 02oct08   Kremenchug Flying College of the National Aviation University
                                                                      (KLK NAU)
        ---   VT-...        AK1-3     not known         no  reports   
 

Leon CX

Будь просто - смог бы каждый...
Вот детальный репорт о катастрофе 30го Октября 2008го года в Южной Африке

http://www.caa.co.za/resource%20center/accidents%20&%20incid/reports/2008/8573.pdf

Вот, что установила експертиза:

1.16 Tests and Research
1.16.1 The Idler Actuator operating rod was found moving freely in and out of the casing
and not in accordance with the manufacturer’s specification. Due to the identified
operating defect, the Idler Actuator was disassembled. The following evidence was
found:
Photo 3 shows the disassembled Idler Actuator
(i) During the disassembly process, it was found that the Washer P/N:
04020400012 had seized approximately 10.5 mm into the Sleeve P/N:
0402040008. According to the Parts Catalogue of the helicopter, there
should be three rubber Rings P/N: 036-039-19 installed on the washer.
The rings may have perished for some reason, because there was only
remaining fibre material left which was trapped between the two moving
parts, thus causing the washer to eventually seize inside the sleeve.
(ii) In order to verify the finding, the owners of two other helicopters (ZU-LAC
and ZU-RIT) of the same type were requested to remove and also
disassemble the idler actuators installed to their helicopters. There were
similar findings, which identified serious concerns about the operation of
the helicopter.
1.16.2 It was established that the Belt Tension Assembly P/N 04020400000 installed to
the Main Rotor Gearbox Assembly P/N 04000000000 was not as per drawing
illustration identified in the Illustrated Parts Catalogue (IPC).

такие вот дела ...
 

Leon CX

Будь просто - смог бы каждый...
Санька оказывается уже и не Украинский  :cool:

Перла Груп Интернешинал прикупила Аерокоптер в Ноябре 2009го - http://theasiandefence.blogspot.com/2009/11/aerocopter-deal-signals-first-uae.html

Perla completed the acquisition of Poltava, Ukraine-based DB Aerocopter this week and D'Alberto, whose company has interests in telecommunications, aviation and security, says that he plans to move assembly of its two-seat helicopter to Dubai fed by components supplied from Ukraine.

Вот где теперь прописан АК1-3 http://www.perlagrp.com/Aviation/AK-1.htm

деталей "многомиллионной" сделки не разглашают  ;) http://www.perlagrp.com/News/DB%20Aerocopters.pdf

такие вот дела...
 

endii

Я люблю строить самолеты!
Ево очень просто переделать на безопасный вертольот.
endii@mail.ru :~)
 

Leon CX

Будь просто - смог бы каждый...
А мне знающие люди сказали ,что это провокация-никаких сделок нет. А зря!
Подтверждаю, по моей информации тоже никакой сделки не было.
А это значит такая Ноябрская шутка - http://www.perlagrp.com/News/DB%20Aerocopters.pdf  ;D

Или уже склонировали целое предприятие и продали под видом Аэрокоптера наивному французо-арабу  ;D ;D  ;D

так Вам и расскажут всю правду :p
 

mechanic

я ничего не строю, но сочувствую
А это значит такая Ноябрская шутка - http://www.perlagrp.com/News/DB%20Aerocopters.pdf ; Смех
ссылка скопирована с ашипкай - тупо не фурычит

деталей "многомиллионной" сделки не разглашаютПодмигивание http://www.perlagrp.com/News/DB%20Aerocopters.pdf
- эта правильная

технически "сляпать" такой документ и вывесить его в Сети - как два пальца... было бы зачем... :question
 
18.06.2010

В Кременчуге (Полтавская обл.) вертолет АК-1-3 Кременчугского летного колледжа Национального авиационного университета совершил вынужденную посадку в акваторию Днепра. Как сообщил журналистам начальник летного колледжа Владимир Головенский, инструктор и пилот-курсант, которые находились в вертолете, остались живы.

"Сейчас мы выехали на место происшествия, детали выясняются", - сказал он. Кроме того, на месте происшествия также работают представили транспортной прокуратуры и Госавиаинспекции.
 

ВитяN(vjeek)

Я люблю вертолеты
Откуда
Сибирь
@ Сергей мих

Не надо  новостей .Сергей .Об этом  т.н. аппарате все новости приходят в черной рамке
 
Вверх