Дмитрий Шаповалов (Velocity)
Хвост в самолете лишняя деталь!
- Откуда
- Москва
http://en.wikipedia.org/wiki/Pilot_Controlled_Lighting
Pilot Controlled Lighting (PCL), also known as Aircraft Radio Control of Aerodrome Lighting (ARCAL) or Pilot Activated Lighting (PAL), is a technical system by which aircraft pilots can control the lighting of an airport or airfield's runways and taxiways via radio. PCL systems are most common at non-towered or little-used airfields where it is not economical to light the runways all night every night nor to maintain staff to turn the runway lighting on and off as needed. PCL enables pilots to control the lighting only when they require it, thereby saving electricity and reducing light pollution.
If the airfield supports PCL, the pilot sets the radio to the ARCAL frequency for the airport, which is often, but not always, the same as the UNICOM/CTAF frequency (e.g. Smiths Falls-Montague Airport hosts separate Unicom and ARCAL frequencies). The systems are then typically operated by performing a series of clicks with the radio microphone talk button.
PCL systems most often have three settings:
Low intensity: Three clicks within five seconds
Medium intensity: Five clicks within five seconds
High intensity: Seven clicks within five seconds
When the lighting system is activated, a 15-minute countdown starts, after which the lights turn off. While the lights are still active, whenever a lighting command is issued, whether it changes the lighting intensity or not, the 15-minute countdown is reset. At some airfields, special lights may blink for ten seconds to warn pilots before the lights shut off.
When using PCL, it is very highly recommended that aircraft on final approach to the airfield issue a fresh lighting command even if the lights are already on (especially if the lights were activated by another aircraft). This is so that the lighting does not go off by surprise at a critical moment (such as when crossing the runway threshold).
Pilot Controlled Lighting (PCL), также известная как Aircraft Radio Control of Aerodrome Lighting (ARCAL) или Pilot Activated Lighting (PAL), устройство, при помощи которого пилот самолета может управлять освещением посадочной полосы, рулежек при помощи бортовой радиостанции. Системы PCL часто применяются на неконтролируемых аэродромах или мало используемых аэродромах, на которых экономически не целесообразно освещать полосу всю ночь каждые сутки или содержать служащих для включения и выключения освещения при необходимости. PCL позволяет пилотам управлять освещением только при необходимости, сохраняя электричество и уменьшая постороннее освещение.
Если аэродромное оборудование поддерживает PCL, пилот устанавливает бортовую радиостанцию на частоту ARCAL аэродрома, которая часто, но не всегда та же, что и частота UNICOM/CTAF (например аэропорт Smiths Falls-Montague имеет разные Unicom и ARCAL частоты). Система обычно управляется при помощи серии кратковременных нажатий на кнопку "передача" бортовой радиостанции.
Системы PCL имеют три настройки:
Низкая интенсивность: Три нажатия за 5 секунд
Средняя интенсивность: Пять нажатий за 5 секунд
Высокая интенсивность: Семь нажатий за 5 секунд
Когда система активирована, запускается 15 минутный таймер, после отсчета которого огни выключатся. В то время, когда освещение ещё активно, повторная команда может увеличивать (или нет) интенсивность освещения, при этом 15 минутный счетчик сбрасывается на начало отсчета. На некоторых аэродромах специальные огни могуть мигать в течении 10 секунд перед выключением освещения.
При использовании PCL, очень рекомендуется чтобы в конце глиссады производилась повторная активация системы освещения (особенно, если освещение было включено пилотом другого летательного аппарата). Это необходимо для того, чтобы огни неожиданно не выключились в критический момент (при пересечении торца взлетно-посадочной полосы или на выравнивании).
Pilot Controlled Lighting (PCL), also known as Aircraft Radio Control of Aerodrome Lighting (ARCAL) or Pilot Activated Lighting (PAL), is a technical system by which aircraft pilots can control the lighting of an airport or airfield's runways and taxiways via radio. PCL systems are most common at non-towered or little-used airfields where it is not economical to light the runways all night every night nor to maintain staff to turn the runway lighting on and off as needed. PCL enables pilots to control the lighting only when they require it, thereby saving electricity and reducing light pollution.
If the airfield supports PCL, the pilot sets the radio to the ARCAL frequency for the airport, which is often, but not always, the same as the UNICOM/CTAF frequency (e.g. Smiths Falls-Montague Airport hosts separate Unicom and ARCAL frequencies). The systems are then typically operated by performing a series of clicks with the radio microphone talk button.
PCL systems most often have three settings:
Low intensity: Three clicks within five seconds
Medium intensity: Five clicks within five seconds
High intensity: Seven clicks within five seconds
When the lighting system is activated, a 15-minute countdown starts, after which the lights turn off. While the lights are still active, whenever a lighting command is issued, whether it changes the lighting intensity or not, the 15-minute countdown is reset. At some airfields, special lights may blink for ten seconds to warn pilots before the lights shut off.
When using PCL, it is very highly recommended that aircraft on final approach to the airfield issue a fresh lighting command even if the lights are already on (especially if the lights were activated by another aircraft). This is so that the lighting does not go off by surprise at a critical moment (such as when crossing the runway threshold).
Pilot Controlled Lighting (PCL), также известная как Aircraft Radio Control of Aerodrome Lighting (ARCAL) или Pilot Activated Lighting (PAL), устройство, при помощи которого пилот самолета может управлять освещением посадочной полосы, рулежек при помощи бортовой радиостанции. Системы PCL часто применяются на неконтролируемых аэродромах или мало используемых аэродромах, на которых экономически не целесообразно освещать полосу всю ночь каждые сутки или содержать служащих для включения и выключения освещения при необходимости. PCL позволяет пилотам управлять освещением только при необходимости, сохраняя электричество и уменьшая постороннее освещение.
Если аэродромное оборудование поддерживает PCL, пилот устанавливает бортовую радиостанцию на частоту ARCAL аэродрома, которая часто, но не всегда та же, что и частота UNICOM/CTAF (например аэропорт Smiths Falls-Montague имеет разные Unicom и ARCAL частоты). Система обычно управляется при помощи серии кратковременных нажатий на кнопку "передача" бортовой радиостанции.
Системы PCL имеют три настройки:
Низкая интенсивность: Три нажатия за 5 секунд
Средняя интенсивность: Пять нажатий за 5 секунд
Высокая интенсивность: Семь нажатий за 5 секунд
Когда система активирована, запускается 15 минутный таймер, после отсчета которого огни выключатся. В то время, когда освещение ещё активно, повторная команда может увеличивать (или нет) интенсивность освещения, при этом 15 минутный счетчик сбрасывается на начало отсчета. На некоторых аэродромах специальные огни могуть мигать в течении 10 секунд перед выключением освещения.
При использовании PCL, очень рекомендуется чтобы в конце глиссады производилась повторная активация системы освещения (особенно, если освещение было включено пилотом другого летательного аппарата). Это необходимо для того, чтобы огни неожиданно не выключились в критический момент (при пересечении торца взлетно-посадочной полосы или на выравнивании).