2/4 проект не умер, близкое решение предлагается как опция к серийному семейству двигателей Hydra от Ricardo.
В проекте принимало участие множество учёных из бывшего СССР
www.brighton.ac.uk/shrl/staff/sazhin.php - Белоруссия
www.brighton.ac.uk/shrl/staff/index.php
Такчто с теорией у Рикардо всё пучком 🙂
The light duty Hydra engine is available in standard or custom design, with bores from 65mm to 110mm and strokes up to 110mm. Of modular construction, it can be operated on gasoline, diesel and alternative fuels, including compressed natural gas (CNG), methanol and hydrogen.
The Hydra product range currently consists of the following engine models:
Port Injection Gasoline Hydra
Direct Injection Gasoline Hydra
Indirect Injection (IDI) Diesel Hydra
Direct Injection (DI) Diesel Hydra
Twin-Mechanical Variable Lift (TMVL) Controlled Auto-Ignition (CAI) Hydra
Camless Hydraulic Valve Actuation (HVA) Hydra
The Hydra engine is also available in custom design form. The modular design of the Hydra allows each of the following engine design parameters to be specified for each bespoke engine:
Bore (65mm to 110mm, including customer-specific cylinder head option)
Stroke (65mm to 110mm)
Combustion cycle (4-stroke / 2-stroke / 2-4 switching)
Combustion system (compression ignition / spark ignition)
Fuel type (gasoline / diesel / alternative fuels, including CNG, methanol and hydrogen)
Valves (2 valve / 4 valve)
Valve operation (push rod / overhead camshaft / camless hydraulic valve actuation)
Fuel injection equipment
Compression ratio
Balancing (primary / secondary)
More info contact: reseng@ricardo.com
Еще хвастушек
http://science.compulenta.ru/681020
Топливной экономичности добиваются трёхкратным вспрыском...
В описании проекта 2/4 car, последовавшего за 2/4Sight (и многих других публикациях) отмечается, что переключение на 2-тактность может полностью потерять смысл при изменении схемы налогов по объёму двигателя, при развитии гибридных схем, а также сетуется что автомобильное двигателестроение искуственно загоняется в прокрустово ложе малых объемов.