bez_bashni сказал(а):
Андрей Миллер писал(а) Вчера :: 22:45:35:
В начале прошлого века 30% американских автомобилей были с алюминиевыми КВалами.
BSM сказал(а):
Вот про алюминиевые шатуны мелко внизу:
Книга посвящена американским автомобильным и тракторным двигателям 1934 года...
Шатуны алюминиевые используются повсеместно. Вы за алюминиевые коленвалы говорили...
Заврались чуток.
MiG17_RUS сказал(а):
МДО я впервые услышал а потом увидел 1986 году
Если бы это работало, мы бы заказывали и не тратили на никасил от 3 тр на цилиндр только за покрытие без хонингования.
Вот тут к примеру, в 6 раз дешевле -
http://www.svarzavod.ru/mikrodugovoe-oksidirovanie
gorgee сказал(а):
У МДО большая трудоёмкость по времени обработки детали,для массового производства,а на формуле не нужно большого ресурса.
Сами подумайте потом пишете. В формуле 1 всегда используются лучшие материалы и решения (кроме запрещённых)
Один вариант МДО имеет название керонит
https://www.highpowermedia.com/articles/1390/keronite-coatings
As for current motorsports engine applications... the main applications are
turbocharger rotors, valvetrain components and the crowns, rings grooves and skirts of racing pistons.
И всё.
Цилиндры почти никто не кроет, некоторые поверхности поршней, да, в том числи и для формулы 1.
Подробнее по цилиндрам
Keronite – This is a relatively new coating that's like a super hard anodizing process that penetrates the surface of aluminum or magnesium. It was developed at the Moscow Aviation Agency during the reign of the old Soviet Union. The two Russian-Jewish scientists that developed it left Russia after the collapse of the Soviet Union. One went to Isreal and started a company called Al-Mag. The other man immigrated to the UK to start Keronite. The main benefits of the coating is that it produces a wear and corrison resistant coating on aluminum and magnesium,
without producing any hazardous waste. A tank of electolyte solution contains a high energy anode and parts for coating. The energy required for this process is tremendous and special cooling capabilities must be added to the process. The only Keronite plant in operation in the US is at Max Power in Madison Wisconsin. Anthony Poeton has started a new Poeton group company named Magnesium Coating Inc. to go after the market for corrision resistant magnesium products.
Al-Mag markets the coating in Israel and the biggest use of the coating is for cylinder bores on 2-cycle drone airplane engines. Last year USC had some cylinders coated by Keronite UK.
The cylinders were honed and tested for wear resistance, thermal transfer, and friction. The results were compared to nickel composite, MMC, and cast iron bores in an SAE paper presented at the 2001 SAE Congress meeting in Detroit. The paper was authored by Dr. John Carpenter and is available from the SAE Bookstore or by request from US Chrome. The results show that Keronite is not a great bore coating because it has thermal barrier characteristics and is relatively soft compared to nickel composite. But it is cheap, disposable, and hazardous waste free. Once a cylinder is coated with Keronite it can't be repaired like nickel coatings which can be chemically stripped.
Вкратце плохая теплопроводность, слишком малая по сравнению с никасилом твёрдость, невозможность пере покрытия. Достоинства дешевизна и экологичность.
Про новосибирский мотор. Двухтактник в среднем в 2 раза легче 4-тактника. Что видим
Использование алюминия вместо стали позволило
снизить вес двигателя на 40–50 % по сравнению с традиционными двигателями аналогичной мощности. В снаряженном состоянии он будет весить
200 кг, тогда как вес предшественника, двигателя
М-14П, – не менее 250 кг.
Итог. Экспериментальный двухтактний из алюминия на
20% легче 4 тактного со стальными деталями.