Двухтактный ПДП с газораспределением через поршни

Разница есть в картинке. Противовесы в горизонте на ней. Радиус колена 3 длины шатуна.
В общем, почитал статью А.А.Грабовского, про аналогичный , но с кривыми шатунами.
Подход к уравновешиванию такой - уравновешиваем силы 1-го порядка, силы второго порядка - частично компенсируем кол-вом цилиндров. Оптимально - хотя бы3. Но 2 и 5 - тоже можно.
1765661415139.png

1765661524196.png


три графика в одном масштабе (2-3-5 цилиндров):
1765661566895.png
1765661600984.png
1765661652164.png
 
  • Мне нравится!
Reactions: BaD
По идее, стоило бы создать новую тему по 4Т ПДП с гильзами, но продолжу тут.
В принципе, эта схема кинематики подходит и для 2Т, но даёт большую неравномерность крутящего момента - вспышки в двух цилиндрах одновременно.
Вообще-то, есть ещё 4х цилилиндровая балансирная схема - она не требует сферических шарниров и отлично подходит для 4Т. В сочетании с гильзовым газораспределением - может получиться реально офигенная штука.
Кстати, для малоресурсных применений (бпла, например) - хватит и одной подвижной гильзы на цилиндр - (впуск и выпуск через одну дырку непосредственно в атмосферу - были такие авиадвижки у американцев когда-то, с одним клапаном на цилиндр), Впрыск топлива форсункой в коллектор на такте выпуска.
IMG_20251214_131318_720.jpg
 
Хороший прототип для кинематики 4х цилиндрового 4Т с гильзовым ГРМ - вот этот 2Т с прямоточной продувкой и выделенными поршневыми продувочными камерами.

Исходник нашёл тут:
Axial Internal-Combustion Engines. Tax Credits for Internal-Combustion Engine R&D (доступен только через неназываемые три буквы)
Это двухтакный ДВС 1910 г.:

The Lamplough Axial Engine: 1910

From Modern Engines by Rankin Kennedy, Vol V (1912 edition)

This engine is rather obscure. The image below appears on the Net as "Lamplough's rotary engine" without any mention of the word "axial". It is only a rotary engine in that the engine and propellor rotate while the crankshaft is fixed; it has no relation to Wankel-type rotary engines. The trail is confused by a conventional radial 6-cylinder rotary aero engine that was built and exhibited by Lamplough; that suggests that this was also intended to be an aero engine.

There is a sketchy Wikipedia page for Frederick Lamplough who appears to be the relevant man; it says he was British. Bill did some more searching, and so did I. Fred Lamplough was a prolific inventor with 30+ patents. His first patent, for an automatic drain valve, (US 515,294) was filed in January 1893, when he was living in New York. He had apparently moved back to England from the USA by 1899, as he filed a UK patent in Feb 1899. His last US patent (US 1,765,167) was filed in 1926; it related to 'Conversion Of Heavy Hydrocarbon Oils Into Light Hydrocarbon Oils Or Spirits'. There are more biographical details in Grace's Guide.[/FONT]

The patent most relevant to this engine appears to be US 979,971 of 1910 'Two-cycle internal-combustion motor' which describes a 2-stroke engine with separate pumping and power cylinders, though it is not an axial engine. US 859,501. of 1907 describes what is essentially a Diesel injector.

Bill concludes:

"Interesting to see his patents are referenced in some patents filed in 2010. He seems to have been an important contributor to the pumped two stroke engine."

1765749112354.png

Despite the dramatic name of Positive Explosion Turbine, this is obviously the Lamplough engine as described above. It looks as though the illustration was derived from a photograph; this is currently the only evidence that the engine was built.

This picture is from the journal Flight for 27 August 1910.

1765748765269.png
1765748790119.png


Lamplough Axial 1910 valve action 1.gif
Lamplough Axial 1910 2.gif


Эти же видео на ютубе:
 
Назад
Вверх